Viihdyttävä liikunta, oikeanlainen ravinto, riittävä uni ja mielekäs tekeminen

Oikeastaan liikunnan, ruokailemisen ja nukkumisen tulisi olla juurikin sitä mielekästä tekemistä, joka tekee arjesta antoisaa. Pohditaanpas asiaa.

 

Hyvää ruokaa, nam!

Ravinnossa tärkeintä on, että siitä nauttii ja että sitä nauttii sopivasti – ei liikaa tai liian vähän. Ihminen tarvii monnelaisia ravintoaineita, siksi kovin yksipuolinen ruokavalio voi johtaa terveyden ongelmiin. Samoin se, jos ruuan määrä ei vastaa energiankulutusta. Etenkin jos harrastaa liikuntaa, energiaa kuluu paljon ja tulee kiinnittää huomiota siihen, että syö tarpeeksi. Mutta myös aivotyöskentely kuluttaa energiaa, mitä voi olla hankalampi huomata. Kasvu kuluttaa myös paljon energiaa, samoin kylmä ilma.
 
Valmisruoat ovat toisinaan kiireen keskellä paikallaan, mutta niistä ei kannata tehdä jokapäiväistä tapaa. Itse tehty ruoka on edullista, riittoisaa ja siitä tietää tarkasti, mitä se sisältää. Usein valmisruuat sisältävät sokeria, mikä ei ole terveydelle hyväksi. Jos syö liikaa sokeripitoisia elintarvikkeita, verensokeri heittelehtii. Sokeri nostaa energiatasoa nopeasti, mutta se myös laskee yhtä nopeasti, jolloin voi tulla heikotusta tai huonoa oloa. Lisäksi liiallinen sokerinkäyttö lihottaa.
 
Kasviksia kannattaa käyttää runsaasti. Kasviksista on tarjolla  myös eksoottisempia vaihtoehtoja, kannattaa kokeilla rohkeasti vaikkapa avokadon levittämistä leivän päälle. Hyviä vinkkejä ruuanlaittoon löytää blogeista ja esimerkiksi kauppojen julkaisemista lehdistä. Kannattaa suhtautua uusiin ruokalajeihin uteliaasti, niin voi löytää aivan mahtavia makuelämyksiä. Kaikenlaisista mauista voi oppia tykkäämään. 
 
Ruokailuista kannattaa tehdä moniaistinen kokemus: sommittele lautaselle erinäköisiä ja erivärisiä ruoka-aineita, niin että annos näyttää kivalta ja vesi herahtaa kielelle. Makustele eri ruokia rauhassa ja tunnustele, miltä ne tuntuvat suussa. Ruokailuun kannattaa suhtautua niin, että se on rauhoittumisen ja nautiskelun hetki kiireiden keskellä. Joka aterialla kannattaa syödä maha täyteen, jottei tule naposteltua pitkin päivää. Ja jos tekee mieli herkutella, kannattaa kokeilla vaikka jotain eksoottista hedelmää. Tai tehdä smoothieita marjoista tai hedelmistä.
 
Aamupala - lounas - välipala - päivällinen - iltapala

Kun oppii nauttimaan ruokailuista ja monista eri mauista, ei välttämättä tee edes mieli syödä karkkia tai muuta makeaa, mikä lihottaa ja on epäterveellistä. Monet ihmiset ovatkin laihtuneet syömällä. Paras konsti painonhallintaan on, että syö 5 ateriaa päivässä ja jokaisella aterialla syö niin paljon, että tulee kylläinen olo.
 
Lisää ravitsemukseen liittyvää tietoa saat täältä.
 
 

Nukkuminen on ihanaa!

Kasvaminen ja liikunnasta palautuminen edellyttävät riittävää nukkumista. Nuoren ihmisen tulisi nukkua 8-10 tuntia vuorokaudessa. Säännöllinen rytmi on tärkeää, viikonloppuna valvotut yöt näkyvät viikon aikana vireystilassa. Liian vähäinen uni vaikeuttaa uuden oppimista ja keskittymistä, aiheuttaa mielialan ja vireen laskua. Monet ongelmat elämässä voivatkin johtua siitä, että nukkuu liian vähän.
 

Lisää tietoa nukkumisesta ja unenpuutteen vaikutuksista löydät täältä.

 

Erityisen tärkeää nukkuminen on silloin, kun sairastaa. Nukkuminen vahvistaa vastustuskykyä ja sairauksista toipumista. Siksi flunssassa on tärkeää malttaa pysyä peiton alla. Pahimmillaan voi saada jonkun hengenvaarallisen jälkitaudin, jos ei anna itselleen riittävästi aikaa toipumiseen.

Moni suomalainen kärsii univaikeuksista, ja niitä voi olla myös nuorilla. Jos ennen nukahtamista on pelannut tietokoneella jännittävää peliä, käynyt myöhäisissä urheilutreeneissä tai katsonut pelottavan elokuvan, voi nukahtaminen olla vaikeaa. Ilta kannattaakin rauhoittaa liioilta tekemisiltä; pieni iltapala ja kevyt lukeminen tai joillain myös rauhallisen musiikin kuuntelu auttavat uneen. 

Nukkumaanmenon tulisi olla mahdollisimman stressitön tapahtuma. Joskus kuitenkin asiat alkavat pyöriä mielessä, kun rauhoittuu peiton alle. Ne voivat olla murheita tai innostuksen aiheita. Silloin on hyvä muistuttaa itselleen, että olipa kyse mistä tahansa, asia tuskin muuttuu miksikään yön aikana ja on parempi miettiä sitä lisää aamulla virkeänä. Monet asiat nimittäin tuntuvat väsyneenä paljon suuremmilta kuin oikeasti ovatkaan ja ajatus voi liitää mihin tahansa harhapoluille. Kannattaa koittaa ajatella vaikkapa jotain mukavaa rauhaisaa paikkaa. Ja miettiä, miten mukava on olla pehmeän peiton alla lämpimässä. Jos uni ei millään tule, älä vilkuile kelloa ja panikoi. Ajattele niin, että vaikka et saisikaan unta, kuitenkin lepäät paikoillasi ja rentoudut, mikä auttaa jaksamaan huomenna. Silloin uni usein tuleekin aivan huomaamatta.


Ylös ja ulos!

Ihmistä ei ole tarkoitettu vain istumaan paikoillaan. Liikkumisella onkin monia myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunta virkistää, parantaa jaksamista ja unta, tehostaa oppimista, auttaa pitämään painon kurissa sekä vähentää monien sairauksien riskiä.
 
Nuorten liikuntasuositus on 1-2 tuntia päivässä. Lisäksi tarvitaan päivän mittaan arkiliikuntaa. Liikuntaa voi lisätä pienillä valinnoilla: kävele tai pyöräile kouluun ja harrastuksiin mahdollisuuksien mukaan ja käytä portaita hissin sijasta. Joka päivä tulisi liikkua jollain tavalla, mutta lajin ei trvitse olla aina sama. Olisi hyvä saada monipuolista harjoitusta kestävyydelle, nopeudelle, voimalle ja notkeudelle.
 
Täältä löydät lisää tietoa liikuntasuosituksista.

Liikunnan ei tarvitse olla tuskallista revittelyä vaan liikuntaharrastus voi olla pelaamista, tanssimista tai mitä tahansa toimintaa, jossa joutuu käyttämään vartaloa. On paljon erilaisia lajeja, joita kannattaa rohkeasti kokeilla. Älä luovuta liian nopeasti, kun kokeilet uutta lajia. Anna itsellesi aikaa opetella uusia taitoja ja kehollesi aikaa tottua uuteen liikuntamuotoon. Vinkkejä harrastusmahdollisuuksiin löydät täältä.
 
Runsaskaan liikunta ei välttämättä tuota hyvinvointia, jos unohdat pitää huolta monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä levosta. Liikunnasta palautumiseen tarvitaan energiaa, ja palautuminen tapahtuu liikuntaa seuraavan levon aikana. Etenkin jos haluat kasvattaa lihaksia, tulee nukkua hyvin. Liikunnan, ravinnon ja levon välinen tasapaino on tärkeää kunnon kehittymiseksi ja jaksamisen kannalta. Se myös ehkäisee ylikuormittumista ja tapaturmia.
 
Monipuolista tIetoa ja neuvoja terveyden ylläpitoon löydät Terve koululainen -sivustolta.
Lajikohtaisia ohjeita saat harrastuspaikoista ja urheiluseuroilta.
Tarkempia tietoja paikkakunnan harrastusmahdollisuuksista löytyy Settinetti-sivuston Vapaa-aikalinkin alta.
 

Lisää tietoa terveellisistä elämäntavoista täältä.

Uutiset & Tiedotteet

RSS-Uutiset

Settinetti somessa