Liikenne on joukkuepeli

Teillä ja kaduilla kulkee lapsia, mopoja, autoja, rullalautailijoita ja milloin mitäkin kulkijaa. Kun liikenteessä on paljon ihmisiä, jotka kulkevat eri nopeuksilla ja eritavoin varusteltuna, liikennesääntöjen tunteminen ja noudattaminen tekee liikenteenkulusta sujuvaa ja pienentää onnettomuusriskiä.
 
Nuorten kuljettajien onnettomuusriski laskee, kun ajokokemusta karttuu. Kokematon ja nuori kuljettaja ei aina osaa kiinnittää huomiota sellaisiin seikkoihin, joista saattaa aiheutua vaaratilanteita. Ajaessa tärkeä näkökulma on kuitenkin sekin, että vaikka itse hallitsisit kulkuneuvosi hyvin, liikenteen joukossa on aina muita kulkijoita, tilanteita ja olosuhteita, jotka saattavat syystä tai toisesta yllättää kokeneenkin kuskin. Etenkin ohitustilanteet tulee aina suorittaa harkitusti. Maanteillä täytyy huomioida, että tien reunassa kulkeva kevyttä liikennettäkin tulee väistää riittävältä etäisyydeltä. Sellaisia onnettomuuksia on sattunut, että autoilija ei ole väistänyt pyöräilijää riittävästi ja on osunut tähän esimerkiksi peilillä.
 
Nopeusrajoitus ei ole määräys siitä, että sitä vauhtia täytyy ajaa. Ajotapa tulee aina suhteuttaa säähän ja vuorokaudenaikaan. Jos on pimeää tai sateista etkä oikein näe kunnolla, vauhtia kannattaa hidastaa. Jos tie on hyvin liukas, aja sellaista nopeutta, missä pystyt hallitsemaan auton yllättävissäkin tilanteissa. Jos edelläsi ajaa joku hitaasti, älä hermostu siitä, vaan ota huomioon, että kyseessä voi olla joku kokematon tai vanha kuski, joka ei halua riskeerata auton hallinnan menettämistä. Odota rauhassa turvallista ohitustilannetta.
 
Kaverit saattavat yllyttää hurjapäisiin tekoihin liikenteessä. Silloin kannattaa miettiä, mikä ajamisen tarkoitus oikein on. Vaikka olisi hauska kokeilla temppuja, pääasia on kuitenkin viedä kaverit ehjänä perille. Vaikka kaasuttelu metsäteillä houkuttaisi, täytyy aina muistaa, että koskaan ei voi tietää, mitä mutkan takana on vastassa. Vauhdikkaalle ajolle on oma paikkansa moottoriurheilun parissa ja talvella voi harrastaa vaikkapa jäärata-ajoa.
 
Mikäli kaverillasi on taipumus hurjastella tai ottaa tarpeettomia riskejä liikenteessä, kannattaa asiaan puuttua. Suistuminen tieltä liian kovassa vauhdissa on yksi yleisimmistä nuorten onnettomuuksien syistä. Älä siis epäröi pyytää kuljettajaa hiljentämään vauhtia tai pysähtymään.
 
Nopeusrajoitusten ja muiden liikennesääntöjen noudattaminen, turvavyön käyttäminen ja vain selvin päin ajaminen ovat olennaisia keinoja välttää liikenneonnettomuuksiin joutumista ja toisaalta ne lieventävät onnettomuuksien seurauksia. Paitsi kuljettajan, myös kulkupelin kunto on tärkeää. Ovathan renkaat ja valot kunnossa?
 
Turvavyötä tulee lain mukaan käyttää ajoneuvossa sekä etu- että takapenkillä aina ajon aikana. Jo pienestä vauhdista tapahtuva äkkipysäytys saa takapenkkiläisen lentämään eteenpäin nopeasti ja kivuliaasti, mikäli turvavyö ei ole asianmukaisesti kiinnitetty. Tällöin vaarantuu myös edessä istuvan turvallisuus. Äkkitörmäys 50 kilometrin tuntinopeudella nelikymmenkertaistaa takaa lentävän henkilön tai tavaran massan. Paljonko painosi olisi tuollaisessa törmäyksessä?
 
***

Liikennevalvontaa ja rangaistuksia koskevista asioista vastaa poliisi. Tieliikennelainsäädännöllisistä asioista vastaa poliisin ohella myös Liikenne- ja viestintäministeriö. Kuljettajakoulutusta ja ajokorttiasioita koskevista asioista vastaa Suomen autokoululiitto ja Trafi.


Kävely ja pyöräily

Jalankulkijoiksi lasketaan esimerkiksi kävelijät, rullalautailijat, rullaluistelijat sekä potkulautailijat ja -kelkkailijat. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja, mutta pyörää taluttaessaan jalankulkija. Ajoradalla ajettaessa pyöräilijää koskevat samat väistämissäännöt kuin autoja, pyöräteiden ja ajoratojen kohtaamiseen liittyviin liikennessääntöihin kannattaa tutustua Polkupyöräwikissä, ,mistä löydät paljon muutakin tietoa pyöräilyyn liittyen.

Tieliikennelain mukaan pimeällä polkupyöräilijällä on oltava lamppu ja.jalankulkijan on käytettävä asianmukaista E-hyväksyttyä heijastinta. Pelkkä heijastava koriste ei välttämättä täytä heijastimen laatuvaatimuksia. 
 
Kypärä on pyöräilijän perusvaruste. Tutkimusten mukaan pyöräilykypärän käyttö onnettomuustilanteessa suojaa tehokkaasti pään vakavilta vammoilta. Kauppojen kypärävalikoima on laaja, joten kannattaa etsiä juuri itselle parhaiten sopiva kypärä.
 
Kypärän tulee olla sopivan kokoinen ja kiinnitetty siten, ettei se mahdollisessa onnettomuudessa lennä pois päästä. Oikein kiinnitetty kypärä suojaa myös otsaa eikä roiku takaraivolla. Pyöräilykypärä on vaihdettava uuteen iskun jälkeen, jos se putoaa korkealta tai jos siihen tulee syviä viiltoja. 
 



Uutiset & Tiedotteet

RSS-Uutiset

Settinetti somessa